Verandermanagement
In veel verandertrajecten is het slagen niet afhankelijk van de inhoud of het beeld dat de organisatie heeft wat er bereikt moet worden. Verandering is weerbarstig en kan op vele momenten falen. Niet altijd hebben organisaties door dat ze bezig zijn met een veranderen en wordt er veel gefocust op alleen de inhoudelijk aspecten. In onze werkwijze hebben wij een aantal overtuigingen verwerkt waarvan wij hebben ervaren dat ze succesvol zijn als ze goed worden toegepast.
- Insanity: "doing the same thing over and over again and expecting different results." Einstein
- "Dreigende of werkelijke verandering verlaagd het zelfvertrouwen en het vermogen om om te gaan met verandering, net op het moment dat de nood om te leren het hoogst is." Hanlon's Paradox
- Veel veranderingen falen omdat veel organisaties niet in staat zijn compentie (potentie) om te zetten in gedrag (werkelijkheid)
- In elke fase van een veranderproces gaan inhoud en verandering hand in hand, de een kan niet zonder de ander
- Ander gedrag kan niet bij iedereen uit overtuiging komen. Een groot deel van de medewerkers zal eerst moeten ervaren om overtuigd te worden.
- Gedragsverandering heeft begeleiding nodig: toepassen nieuwe werkwijzes, prestaties evalueren, feedback en aanmoediging krijgen
- Om succesvol een verandering te starten zijn minimaal 4 randvoorwaarden nodig: noodzaak tot verandering, visie op het eindresultaat, stappen om resultaat te bereiken en voldoende capaciteit om te veranderen
-
In de kern zijn er drie facetten waaraan je kan werken om te komen tot duurzame gedragsverandering:
- Processen die waarde toevoegen
- Management systemen die de processen besturen
- Mensen die het proces uitvoeren (juiste skills) en managers die de processen besturen.
Wil je meer weten over hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen met praktisch verandermanagement, neem contact op!