International Darwin Day

woensdag 12 februari 2020
illustration

“Het zijn niet de sterkste soorten die overleven en ook niet de meest intelligente. Het is het soort dat het beste reageert op veranderingen.”

- Charles Darwin

En zo is het ook met bedrijven. Wie niet meegaat met de tijd en gewenste veranderingen, zal zich vroeg of laat achter de oren krabben en zich afvragen wanneer zij nou die bus hebben gemist. Het mooie van evolutie (lees; de bus) is dat het niet stilstaat. Alleen mensen die al in beweging waren kunnen de bus halen. Of die wie aanstalten maakt om in beweging te komen kan meegaan met de tijd, en de bus halen. Het is dus nooit te laat om in te zetten op verandering. Wij spreken tijdens ons werk veel managers die merken dat zaken niet optimaal verlopen in hun team of bedrijf maar ze weten niet wat nu het exacte probleem is. De vinger op de zere plek leggen is ook iets wat je als insider maar lastig voor elkaar krijgt. Des te betrokkener jij bent met je bedrijf des te lastiger het kan worden om met een helikopter view de werkelijke situatie en daarmee ook de mogelijkheden en kansen te observeren.

  • “Wij hebben alleen maar vakmensen in dienst, specialisten en doorgewinterde professionals, wat doen we fout?”
  • “Deze zwaargewichten werken hier al jaren maar ook zij zien niet waarom we verlies lijden, opdrachten niet binnenhalen of waarom de turnout omlaag gaat”

In deze gevallen is het verstandig om een buitenstaander naar je bedrijf te laten kijken. Iemand wiens vakgebied het is om hekelpunten te benoemen en huidige werkwijzes te veranderen. Zonder het door te hebben kan je bedrijf zich vasthouden aan achterhaalde werkwijzes, omdat ze eens effectief waren. Verandermanagement is een noodzaak om te voorkomen dat de stilstand een achteruitgang wordt. In veel verandertrajecten is het slagen niet afhankelijk van de inhoud of het beeld dat de organisatie heeft wat er bereikt moet worden. Verandering is weerbarstig en kan op vele momenten falen. Een goeie manager die deze verandering stuurt voorkomt dat echter.

Niet altijd hebben organisaties door dat ze bezig zijn met een verandering en wordt er veel gefocust op alleen de inhoudelijk aspecten. In onze werkwijze hebben wij een aantal overtuigingen verwerkt waarvan wij hebben ervaren dat ze succesvol zijn als ze goed worden toegepast.

  1. Insanity: "doing the same thing over and over again and expecting different results."Einstein
  2. "Dreigende of werkelijke verandering verlaagd het zelfvertrouwen en het vermogen om om te gaan met verandering, net op het moment dat de nood om te leren het hoogst is."Hanlon's Paradox
  3. Veel veranderingen falen omdat veel organisaties niet in staat zijn competentie (potentie) om te zetten in gedrag (werkelijkheid)
  4. In elke fase van een veranderproces gaan inhoud en verandering hand in hand, de een kan niet zonder de ander
  5. Ander gedrag kan niet bij iedereen uit overtuiging komen. Een groot deel van de medewerkers zal eerst moeten ervaren om overtuigd te worden.
  6. Gedragsverandering heeft begeleiding nodig: toepassen nieuwe werkwijzes, prestaties evalueren, feedback en aanmoediging krijgen
  7. Om succesvol een verandering te starten zijn minimaal 4 randvoorwaarden nodig: noodzaak tot verandering, visie op het eindresultaat, stappen om resultaat te bereiken en voldoende capaciteit om te veranderen
  8. In de kern zijn er drie facetten waaraan je kan werken om te komen tot duurzame gedragsverandering:
  9. Processen die waarde toevoegen
  10. Management systemen die de processen besturen
  11. Mensen die het proces uitvoeren (juiste skills) en managers die de processen besturen

Het inzien dat er een probleem is is al het begin van de oplossing. Kunnen we jou helpen met het maken van verdere stappen? Wij kennen de beste Veranderingsmanagers. Zij helpen jouw team en jouw bedrijf weer in de juiste richting.

https://www.esito.nl/oplossingen/verandermanagement/

https://www.esito.nl/over-ons/contact/